Als consument heb je binnen de Europese en Nederlandse wetgeving recht op een zogenoemde afkoelingsperiode (herroepingsrecht) wanneer je een product via een webshop koopt. Binnen deze periode heb je de mogelijkheid om het product kort te testen, zoals je in een fysieke winkel zou kunnen doen bij een aankoop. Er zitten enkele voorwaarden verbonden aan het herroepingsrecht.
Mocht het product je niet bevallen, dan heb je 14 dagen de tijd de bestelling alsnog te annuleren. Dit doe je middels het retourformulier.
1. Voorwaarden 14 dagen bedenktijd
2. Kan ik mijn winkelaankoop terug sturen?
3. Uitzonderingen
4. Wanneer krijg ik mijn aankoopbedrag terug?
1. Voorwaarden 14 dagen bedenktijdHet herroepingsrecht is er om consumenten te beschermen voor miskopen. Er moet wel aan enkele voorwaarden worden voldaan om aanspraak te kunnen maken op het herroepingsrecht.
• Je hebt 14 dagen de tijd om te herroepen. Daarna dient het product binnen 14 dagen aan ons te worden geretourneerd. Meldt het product voor een goede afhandeling aan via het
retourformulier.• Het product dient privé te zijn aangeschaft. Indien de factuur op een zakelijke naam staat en er dus geen sprake is van een consumentenkoop, vervalt het herroepingsrecht.
• Je hebt geen recht op het volledige aankoopbedrag wanneer wij zichtbare gebruikssporen zoals beschadigingen, missende accessoires of een ontbrekende originele verpakking constateren. In dit geval ontvang je van ons een deelvergoeding, wat meestal betekent dat je
75% van het oorspronkelijke aankoopbedrag van ons ontvangt.
Wij bieden de mogelijkheid om de retourzending onder vermelding van het antwoordnummer te versturen via DHL. Na de aanmelding ontvang je hiervoor een verzendlabel. Mocht je ervoor kiezen om de retourzending op een andere manier terug te sturen, dan zijn de eventuele extra kosten en het risico voor eigen rekening.
Let op: voor de retourzending onder herroepingsrecht rekenen wij €4,95. Dit bedrag wordt verrekend met het door ons terug te storten bedrag van de aankoop.
Wees ervan bewust dat het herroepingsrecht niet van toepassing is voor zakelijke klanten. Tevens is het herroepingsrecht niet van toepassing bij aankopen welke worden gedaan in onze winkels.
Er kan geen directe omruiling plaatsvinden op voor u speciaal gebouwde systemen, deze zullen worden gerepareerd.
2. Kan ik mijn winkelaankoop terug sturen?
In principe is dit niet mogelijk. Op een winkelaankoop zit geen herroepingsrecht en daarom heb je dus geen recht om het product nog te ruilen of om geld terug te krijgen. Echter, omdat wij het begrijpen dat je je kunt vergissen met een aankoop, gaan de meeste filialen hier soepel mee om.
Het terugnemen van een artikel hangt af van de staat van het product en hoe lang het geleden is dat je dit product hebt gekocht. Een product wat een dag eerder is aangekocht en nog niet uit de doos is geweest, wordt sneller terug genomen dan een al getest product wat een week geleden is aangekocht. Het filiaal neemt hierin zelf altijd de beslissing.
3. UitzonderingenHieronder enkele specifieke gevallen, waarbij je geen recht hebt op ruilen en retourneren:
- volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
- producten die snel bederven of die een beperkte houdbaarheid hebben;
- producten die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;
- producten die na levering door hun aard onherroepelijk zijn vermengd met andere zaken;
- alcoholische dranken waarvan de prijs bij de koop is overeengekomen, maar waarvan de levering pas kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen op de markt waarop u geen invloed heeft;
- audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van een overeenkomst voor de geregelde levering van dergelijke publicaties (een abonnement);
- Zakelijke aankopen
4. Wanneer krijg ik mijn aankoopbedrag terug?
Heb je het product geretourneerd onder het herroepingsrecht? Dan ontvang je zo snel mogelijk, uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding (het moment waarop wij op de hoogte zijn van de herroeping/aanmelding) het volledige aankoopbedrag, inclusief eventuele (standaard) verzendkosten voor de heenzending terug. Deze verzendkosten krijg je niet terug als je een gedeelte van de bestelling retourneert. Wij betalen je terug via hetzelfde betaalmiddel als waarmee je de betaling hebt gedaan.
Wanneer je een aankoop hebt verzilverd middels een coupon of waardecheque, ontvang je van ons binnen 14 dagen na ontbinding een identieke coupon of cheque met de waarde van het aankoopbedrag retour. Wanneer wij het product niet in goede staat hebben ontvangen (bijvoorbeeld wanneer wij een beschadigd of incompleet product hebben ontvangen), dan ontvang je van ons een deelvergoeding, wat meestal betekent dat je 75% van het oorspronkelijke aankoopbedrag van ons ontvangt. Dit geldt tevens voor coupons en waardecheques.
Je ontvangt je aankoopbedrag retour, inclusief eventuele verzendkosten met een maximum van het standaard DHL tarief van onze webshop (ongeacht welke verzendmethode door jou is gekozen bij de bestelling). De kosten voor de retourzending van €4,95 worden in mindering gebracht. Mocht je ervoor kiezen om de retourzending op een andere manier terug te sturen, dan zijn de eventuele extra kosten en het risico voor eigen rekening.
Let op! Wanneer je met een creditcard de betaling hebt uitgevoerd dan zal het bedrag terug worden gestort op de creditcard. Online kun je dit direct terugzien, anders zal dit pas bij het volgende afschrift zichtbaar zijn.